Àngel Soler ha mort; un pianista, pedagog i amic excel·lent,

 

Per a mi un Àngel Soler ha sigut un referent important, que va influir, sens dubtes al fet de que finalment jo em dediqués a la música.
Tot i que els meus inicis musicals, lligats a Virtèlia i a l’Academia de Música (fundada per l’avi Joan, el pare Josep Jordi  i l’entorn Massià) i concretament els de piano  amb Maria Rosa Llorens, fou el contacte amb l’Àngel i les seves  classes particulars de piano que vaig rebre a casa seva, les que em portaren a posar tot el meu interès definitivament al estudis musicals. En aquella època estudiava a la Universitat la carrera de física i les meves experiències musicals estaven centrades en la direcció dels meus companys de la coral Garbí.
Les classes eren divertides, amenes i engrescadores. Les seves indicacions musicals eren clares i tot el que m’ensenyà fou molt pràctic i aplicable en el futur. Sempre sortia de les seves classes molt animat, motivat i amb ganes d’estudiar més. Sempre m’impresionà la seva trajectòria, els seus inicis, amb els problemes físics que havia de suportar d’infant i la superació que demostrar, assolint, potser gràcies a les dificultats, un nivell de formació excelent. M’explicava que estudiava el repertori pianístic, llegint les partitures des del llit i sense el teclat, degut als impediments que tenia. Aquest fet m’ha servit tota la vida per arribar a l’anàlisis de les partitures, duguem-ne “en sec”, ès a dir sense l’ajut de cap instrument sonor.
Lo curiós és que em sentia confiat amb ell  i la relació era sempre fàcil, senzilla i fins i tot d’amistat. Recordo un dels consells que em donà, sempre amb un to irònic, en relació a la interpretació de Bach, “només cal endollar-ho a la xarxa elèctrica”, volen dir-me que calia una continuïtat en l’exposició i evitar una expressió massa romàntica.
El contacte amb ell em relacionà també amb altres músics, molts de l’orquestra de la ciutat (Alpiste, Francesch, Gratacós, Busquets, Ros etc..)ja que  era un excelent acompanyant i figurava en multituds de concerts i activitats, pel seu nivell musical i els seu caràcter bromista i extravertit. En aquell temps era, per a mi, “l’home orquestra”.
També vaig participar i col·laborar molts cops amb ell a l’entorn de JJMM i en relació amb els concerts per a escolars que realitzava aquesta entitat. Amb l’esmentada Coral Garbí, també hi participà com a pianista acompanyant i establir amistat amb l’Anna, la seva dona que era una de les cantaires.
Efectivament, en el panorama musical d’aleshores, els any 60 o 70 l’Àngel era tot un referent.
Després del meu periple per terres alemanyes, que dura uns deu anys, vaig continuar la relació amb l’Àngel. Va ser quan ell, juntament amb en Manuel Capdevila, fundaren el Centre d’estudis  musicals a Vallvidrera i em convocarem com a professor de cultura musical, en l’esmentat centre. Recordo que s’interessava molt per la meva trajectòria i parlàvem sovint del Mestre Celibidache, amb el qual també havia tingut algunes experiències personals en el temps que  el mestre va dirigir el conjunt de la ciutat.
Més endavant vaig conèixer la nova escola de música que va fundar amb altres companys (Albert Balcells, Dolors Aldea etc..)i també compartirem altres experiències com la de formar part d’un jurat d’un concurs  de joves intèrprets a Castellterçol, que sempre recordaré per les seves correctes i sàvies valoracions i l’ambient distès que sabia crear al seu entorn.
Gràcies Àngel per la feina feta, els moments que hem compartit. Et recordarem!
Francesc llongueres

Publicado en Uncategorized | Deja un comentario

L’hostalera

Ahir vaig assistir a una representació de l’obra teatral de Goldoni ” L’Hostalera” al teatre de la Biblioteca de Catalunya a càrrec de la companyia La Perla 29, amb els protagonistes Laura Aubert i David Verdaguer.  Impresionant  fou la presentació de la sala, com si el públic també estigues en escena ja que ocupaven les cadires i no ens sentíem  espectadors. Fins i tot ens varen oferir menjar i beure, al entreacte. Els mateixos actors, tots ells relativament joves, ens van mostrar molt bones maneres i interpretacions dignes de mencionar. Ells mateixos, durant les pauses i al final mostraren les seves qualitats com a instrumentistes i com a cantants. Avui dia, la nova fornada d’actors estan realment  formats i  de manera integral, totes les facetes de les arts. Malgrat aquest sentit reconeixement voldria donar la meva modesta opinió sobre la interpretació, sempre valorant-la a un alt nivell. Observo que els actors joves s’expressen de manera natural, sovint com si no estiguessin en escena, és a dir parlen com en la vida normal (al contrari de com  ho fa en Flotats, que pel meu gust sempre sobreactua). Aquesta actitud, que pot ser positiva, crea sovint una certa angúnia, ja que entendre tot el que diuen, a aquesta diguem velocitat normal, és una tasca sovint difícil quan l’espai és gran i s’està en escena. És cert que l’escena, des del punt de vista sonor està amplificada i per tant no hi ha problema de que arribi la font sonora, però caldria exagerar la dicció, ser  una mica més expressiu i per tant més lent, de manera que es pogués sigui millor els diferents diàlegs dels actors i sense abandonar la naturalitat. D’altra banda hi han moments en que, segons quina situació, p.e. en un moment de tensió  o d’enuig,  els crits emesos  i l’amplificació, molesten molt. Potser caldria evitar la dita “associació fatal”: més fort /més ràpid. En fí,  penso que podríen  exagerar una mica més l’expressió de la parla i  per tant mirar d’actuar una mica més,  encara que sigui en detriment d’una suposada naturalitat que tampoc cal perdre.
Malgrat aquests comentaris felicito a tots aquests joves i a la direcció de l’obra pel muntatge excelent que ens oferiren.
Gràcies.

Publicado en teatre musical | Deja un comentario

Premis FADA a la cultura

Vicky Bernadet, Chelo Àlvarez, james Rhode i Lídia Pujol
La sala del Born, centre cultural, repleta de gom a gom….un pianista davant d’un piano……..silenci i expectació del públic….una pantalla enorme preparada ……el pianista comença a tocar….., i darrera d’un paraigües vermell, una ballarina comença el moviment  primer de la ma, segueixen el braços, el cos i finalment la energia musical la duu a incrementar els moviments, fins arribar a la extenuació……..la música basada en harmonies senzilles, arpegis amables i cada cop incrementat  el moviment……..Sandra Ballbé, la ballarina s’acosta al piano de Daniel Espasa.
Presenta l’acte la periodista Mònica Terribas. Dóna les gràcies als patrons, a les autoritats i a la fundació “Vicky  Bernadet”, fundada ara fa 20 anys, amb la finalitat de protegir als afectats dels abusos sexuals als desprotegits, en especial a  nens i nenes. Aquesta fundació ha promogut els premis FADA. Enguany és la tercera edició. Un vídeo projecte a la pantalla les opinions dels diferents membres del jurat sobre els premis, els objectius i valoracions.

La Vicky Bernadet pren la paraula i fa una presentació de la fundació que duu el seu nom:
“El món de la cultura és important per a la consciencia als polítics sobre el tema……..la qüestió de la prescripció del delicte, p.e.  no es pot admetre….. s’ha  lluitar per a canviar aquesta llei, per més difícil que sigui…..igualment cal estudiar de manera profunda el tema dels nens refugiats i procurar que l’acollida contempli l’atenció deguda i de manera integral…. i  suggereix algun  camí per a  poder canviar les actituds nefastes que predominen actualment”

Un vídeo mostra en pantalla fragments de les obres nomenades. Entre elles, la de la finalista Chelo Àlvarez i la del guanyador en  James Rhode. La Chelo explica: ” primer vaig començar denunciant la “trata de blanques”  i més tard introdueixo el tema dels abusos sexuals, ja que me’n adono que aquests estan presents i vigents en la nostra societat i sovint des de molt aviat.”…….els joves no s’atreveixen denunciar al adult, sovint  admirat……cal començar, cada un de nosaltres amb el nostre entorn i amb els  que tenim al costat”. Passen uns fragments del vídeo de la Chelo, a on es veuen els detalls del seu treball i la experiència personal.
Uns joves llegeixen fragments del llibre “Instrumental” d’en James Rhode, a on es veu el pensament i les experiències que va patir de jove: “……..molta desesperació, ple de paranoies i passivitat. …vergonya, culpa, ràbia  a tot i amb tothom…….i saber que el que va passar sempre hi serà present.…. una marca que m’identifica sempre….primer va ser una  gran excusa, un victimisme com una addicció incontrolada…..però finalment arriba una revolució que neix en mi…..la meva dona, el meu fill i la música m’han salvat. Ara cal  cal alliberar la música de la seva funció actual i donar-li la funció social i terapèutica que li pertoca……ha de sortir del fons de l’ànima i  aportar llum al demés.……..i sobretot ha estat la música de Bach (i concretament la chacona en la versió de Busoni) que m’han salvat de la crema”
En James, present a la sala, ha interpretat meravellosament al piano l’Orfeó de Gluck (https://open.spotify.com/track/3DnLGuX4YU3PGein8vo5Zt)….i ha deixat al públic en un estat de xoc, per la seva sensibilitat i comunicació, renunciant plenament a la demostració.
Finalment un premi especial per la Lídia Pujol, que amb un discurs molt apassionant ens explica la seva trajectòria personal  i s’apunta a la idea d’en James de que la música i l’art l’han salvat d’un problema semblant.
També el conseller  de sanitat de la Generalitat, Antoni Comí, va tenir la seva intervenció, encara que més aviat a títol personal, ja que no era ell qui , en principi, havia de presidir l’acte: “la cultura i la política han d’actuar coordinadament…….un conflicte ha de portar-nos a ser conscients i trobar la manera de transformar-lo en una energia positiva”
La Lídia Pujol i  Daniel Espasa ens van oferir, per acabar, una interpretació molt sentida d’una composició pròpia
Es va servir un piscolabis i tothom manifestava la seva satisfacció per haver assistit a aquest acte, que va realment commoure les consciències dels assistents.

Al centre cultural del Born (Barcelona).

Publicado en Crítica musical, música, social | Deja un comentario

Les 7 faules de La Fontaine de Benguerel

Aquest darrer cap de setmana he tingut el plaer de tornar a interpretar aquesta obra,  tant ben aconseguida, de  Benguerel, amb l’Ensemble de l’Orquestra de Cadaqués amb la versió per a 7 instruments de M.Ortega amb la col·laboració de la narradora Laura Aubert.
Els concerts han tingut lloc als auditoris de Caixa Fòrum de Lleida i Tarragona respectivament.
Haig de constatar que els joves components del grup s’han mostrat receptius i col·laboradors en tot moment davant les exigències de l’obra per cert  de notable dificultat expressiva i tècnica. Els dibuixos animats de Pere Puig  han ajudat a  que el públic seguís amb facilitat la narració i la música.
Els aplaudiments i comentaris positius foren remarcables i tots hem estat molt a  gust.
Tornem a repetir aquestes audicions el proper cap de setmana. El dissabte 22 a Lleida i el diumenge 23 a Tarragona, ambdós a les 18h.
Sereu ben vinguts.

Publicado en Concerts, Uncategorized | Deja un comentario

Ekaterina Siurina

Vaig assistir a l’assaig general de l’òpera I Capuleti e i Montecchi al Liceu i vaig quedar impressionat a l’escoltar la soprano Ekaterina Siurina. Un exemple de qualitat de veu al servei de la MÚSICA.
Aquesta actitud és la que sempre m’ha interessat i la que considero que ha de prevaldre en l’intèrpret. No és fàcil de trobar-ho.
Els instrumentistes i els cantants alternen i dubten entre posar-se al servei de la música o utilitzar-la al seu servei i d’aquesta manera poder mostrar les seves capacitats i qualitats instrumentals. Lamentablement predomina aquesta segona actitud, sobretot pel que fa als cantants (un instrument molt proper)
Per un bon instrumentista o cantant és fàcil de caure en el parany de voler demostrar les seves qualitats sonores, vocals etc. i oblidar-se de la música. Desprès de tot, sovint, la crítica solament valora els esmentats paràmetres.  El resultat final és una sobrecàrrega expressiva i una manca de fraseig musical, i un allunyar-se del fet musical o utilitzar-lo de manera egoista i per tant  errònia.
Celebro doncs d’haver trobat a aquesta magnifica intèrpret que……. frasejava correctament amb  una intensitat i expressivitat adequada a cada moment…..una afinació impecable, al servei de l’harmonia, una dicció perfecte…….etc.
No m’en cansaria mai d’escoltar-la……perfecte.
Gràcies Ekaterina.
Francesc

Publicado en Crítica musical | Deja un comentario

Concert celebració PASSANELLES’20

El proppassat dissabte dia 16 d’abril ha tingut lloc el concert commemoratiu del 20è aniversari de la primera edició de les llançades de passanelles a la platja de Cadaqués.
El registres obtinguts en cada llançament (distància i nº de bots) han suggerit la correspondència amb notes i valors musicals. És per això que, havent obtingut unes sèries (els llançaments eren de 10x 10) melòdiques en cada edició (s’han fet 13 vegades), s’ha pensat en crear una obra musical que les representés.
En Toni Gironès, arquitecte, i ideòleg m’ha demanat de preparar aquesta obra commemorativa.
Per la qual cosa he demanat a músics i compositors vinculats directa o indirectament a la vila, de participar en la construcció de l’esmentada obra i també de executar-la.
El resultat ha estat una peça d’una hora de durada en la que diferents compositors s’han ocupat de traslladar els registres de cada any en unes peces musicals.
S’ha creat una anomenada “sinfo-suite Passanelles’20” en la que per ordre cronològic s’han interpretat les diferents peces, totes elles enllaçades per uns interludis musicals a base de cançons populars de Cadaqués.

El concert ha tingut lloc a la Sala de l’Amistat. Els  compositors : Jonathan Crayford, Salvi Estragués, Francesc Llongueres, Joan Puig, Pau Riba, Maurici Villavecchia, Anna Bofill, Tòfol Martínez, Escola Bufaventfort (Agustí Borrell, Enric Teruel i Mar Bonay), Iscle Datzira i Pep Pascual.
L’orquestra formada per músics locals i altres  varen interpretar la peça amb entusiasme i els diferents cors de Cadaqués van participar cantant les cançons esmentades, totes elles arranjades per aquesta ocasió per Francesc Llongueres.
Un projecte amb èxit, que hauria de tenir continuïtat.

Publicado en Cadaqués | Deja un comentario

Mor Harnoncourt

Una pèrdua per a tots aquells que apreciem la bona manera de fer MÚSICA.
Un director implicat en trobar a través dels instruments de l’època la manera precisa d’interpretar la música clàssica i romàntica.
La veritat és que sempre m’han interessat les seves propostes.
Adéu per sempre.
Francesc

Publicado en Uncategorized | Deja un comentario

Les 7 faules de La Fontaine a Caixa Fòrum

Després d’haver-les interpretat al Festival de Cadaqués, l’obra social de la Caixa ha apostat per incloure l’espectacle a la seva programació. L’obra de Xavier Benguerel, i magnífica traducció del seu pare està tenint molt èxit entre el  nombrós públic familiar assistent a cada sessió. També ajuda a la  comprensió de l’obra  el fet de que es visualitzen imatges de dibuixos animats preparats pel Pere Puig. En aquesta ocasió comptem amb la participació de dues joves narradores; la Laura Aubert i la Núria Cuyas. També han variat alguns músics. Els assaigs han anat molt bé…..molt bon ambient de treball. La dificultat ha sigut de quadrar en directe les imatges del DVD. Ho hem aconseguit i la veritat és que ha estat un repte interessant. L’auditori de la Caixa ha resultat molt idoni per aquest espectacle i hem estat tots els intèrprets compenetrats i contents de participar-hi.

Publicado en Concerts | Deja un comentario

assaig amb l’Ensemble XXI de Montsó

Aquest proppassat dissabte he tingut de nou la ocasió de treballar amb l’Ensemble XXI en la versió professional. Haig de destacar i això m’anima molt el gran interès que han demostrat tenir cada un dels deu membres per les indicacions musicals que vaig suggerir. La prova és que durant les tres hores que durà l’assaig no es va perdre en absolut la concentració en el treball. Felicito a tots els components del grup i també al seu director José Antonio Chic, per mostrar aquesta actitud tant bona davant el treball precís i positiu. Que bé aniríem si sempre fos d’aquesta manera. Gràcies.

Publicado en Uncategorized | Deja un comentario

Miguel Poveda a Cadaqués

Ja des dels començaments de la seva trajectòria vaig creure amb Miguel Poveda i que  faria una carrera extraordinària com s’està demostrant. Cada cop més artista i més taules a l’escenari.
Els seus fidels col·laboradors, en Chicuelo a la guita i Joan Manuel Amargós al piano i arranjaments, han ajudat de manera definitiva a aquest èxit obtingut.
Ara fa exactament 10 anys que els vaig convidar al Festival de Cadaqués i aleshores, quan no tenia el reconeixement actual, ja va obtenir un èxit aclaparador.
El concert de l’altra dia fou molt emotiu i el públic s’ho va passar d’allò millor. A part de la qüestió artística varem tenir la sort de gaudir d’una nit meravellosa, sense vent i amb bona temperatura. La instal·lació actual de l’escenari de Sa Conca ha millorat molt respecte a altres ocasions ja que l’impacte visual no és tant desastrós. També el so estigué prou ben tractat, tot i que al començament el teclat no se sentia prou clar, el so del piano horrorós i la guitarra molt descompensada. Va millorar amb el temps ja que les correccions ” in situ ” foren les adequades.
És d’agrair a Poveda les seves immersions en genres que no li són propis (quan fa flamenco,  que  és lo seu, puja molt la qualitat) i el resultat final és prou satisfactori.
Si comparo la seva actuació amb la de fa 10 anys haig de reconèixer un valor artístic superior, però sovint la, diguem, sobre actuació i un cert amanarament  arriba, fins i tot, a molestar.
Per exemple el  “cant dels ocells ” el va “aflamencar” enormement, perdent part de la seva eséncia expressiva la qual cosa no va ocórrer en el concert del 2005.
Felicito a l’organització de Festival per l’encert de convidar-lo i que faig extensives als amics Chicuelo i Amargós (també al batería ) per la part que els toca que és molta.

Publicado en Uncategorized | Deja un comentario