Concert 10è aniversari COR ICIC (10 de novembre 2017)

foto del COR de la ICCIC

 COR de la ICCIC (Emili Fortea)

Vaig assistir amb molta satisfacció al concert del 10è aniversari de la creació del Cor de la Institució Cultural del CIC. Una iniciativa d’alguns pares de l’Escola Thau i que, aleshores, vàrem recolzar des de la ICCIC i des de  Virtèlia, escola de música i que donava, en certa manera, continuïtat a l’anterior cor del Thau, liderat per J.M. Busquets. Tot i que és tracta d’un cor jove, si ho comparem amb altres cors del nostre país, s’ha de destacar el mèrit que té el fet de que, en el món en què vivim, hi hagi gent amb l’esperit de treball i esforç que una activitat de aquesta mena requereix. Sense deixar de ser un projecte de caràcter amateur, no s’ha de desmerèixer el treball musical que han realitzat i que és va poder comprovar en el concert d’ahir. Cal continuar aquesta tasca, sense oblidar la finalitat social que té però també anar avançant en alguns aspectes en els que em referiré, que no són, en cap cas incompatibles amb la labor cultural que s’està realitzant.

Des de la meva condició de especialista en la matèria, voldria descriure o comentar o fer algunes  consideracions sobre el concert, sempre amb la intenció i ànim d’aportar el meu granet de sorra, i com una crítica constructiva a la bona feina que s’està duen a cap.

“Per aconseguir una millor sonoritat del cor caldría fer un treball  específic referent a  la respiració (ha d’ésser més profunda i bàsicament abdominal)i també que  la expressió corporal  sigui més activa. Cal també atendre la emissió  la veu per tal que  el timbre del cor esdevingui més interessant i amb una personalitat pròpia (potser treballar amb  uns caps de corda de referència). Respirant correctament, es milloraríen els inicis de cada frase, (més segurs), i sobretot els finals de frase, que sovint queden poc timbrats i mancats d’expressió.

Crec que també estaria bé de fer un treball sobre el text, la dicció etc. De fet, sovint primer preval la música al text. Al meu entendre ha d’ésser a l’inrevés. Cal en primer lloc recitar, comprendre i expressar correctament el text, mirant  que les sil.labes de les paraules estiguin ben lligades i construir i donar sentit a la frase, remarcant lo essencial o principal , i lo secundari, en segon lloc. Després afegir-hi el ritme i finalment el so o la música, sempre tenint en compte la expressivitat del text i la seva correcta pronúncia.

Pel que fa a les dinàmiquesno confondre la intensitat musical amb la tensió. Els “pianos”poden ésser poc o molt tensos i el mateix passa amb els “fortes”. Abans d’introduir les dinàmiques cal entendre ben bé la expressivitat i el fraseig adequat al context i evitar situacions estàtiques i/o mecàniques.

Pel que fa a les interpretacions, el director (Emili Fortea) té bones maneres; la seva direcció és expressiva i comunicativa, i es nota un treball precís i rigorós. El repertori del concert  fou variat, no exempt de dificultats tècniques i es va resoldre amb solvència.

Els 10 anys han estat, doncs, fructífers i ara cal seguir endavant, anant d’en mica en mica  incorporant alguns elements, com els que he descrit anteriorment, ara bé sense perdre l’esperit que és lloable.

Per acabar, remarco la emotivitat dels darrers cants patriòtics, (la Senyera i els Segadors), molt adequats pel que  estem vivint. Tot i la seva correcta interpretació,  pel meu gust massa ràpids i dinàmics. Hi va faltar  solemnitat .

Ànims a la ICCIC, als membres del  cor, als col·laboradors,  al director i ……als seguidors que recolzen en cada moment  la bona feina realitzada.

Francesc Llongueres.

Publicado en Crítica musical, Uncategorized | Deja un comentario

Barcelona, 3 març homenatge Llongueres

El proper 3 de març tindrà lloc un concert homenatge a Joan Llongueres i al seu fill Josep Jordi Llongueres al Palau de la Música Catalana. És per a mi una gran alegria que, de segur, compartiré amb els meus familiars i amics, la proposta dels responsables dels cors infantils de l’Orfeó Català, que volen reconèixer i homenatjar a dos destacats músics que van col·laborar directament a la creació de la Entitat esmentada. Com a continuador de la saga musical dels Llongueres, em sento especialment motivat per a dirigir el concert en aquesta data senyalada.

L’Orquestra del Conservatori del Liceu i els cors infantils interpretaran 4 cançons per a Infants de l’avi Llongueres, orquestrades per Manuel Oltra i la cantata infantil “El cavaller i el drac”, estrenada els anys 60 amb lletra i música del pare.

Publicado en Agenda, Notícies, Uncategorized | Deja un comentario

Concert guitarra a Cadaqués

Assisteixo a un extraordinari concert de la jove guitarrista italiana Giulia Ballaré a l’església de Cadaqués. Haig de confessar que poques vegades he tingut l’oportunitat de gaudir de la música quan toca un guitarrista. Sovint ho trobo avorrit, poc articulat, en fi llarg …No ha sigut així. Vaig pensar en el dia que vaig escoltar  Abel Carlevaro. Em va interessar d’allò més. Una tècnica excel·lent que possibilitava una clara audició malgrat la acústica deficient de l’ església. El més rellevant és que la seva actitud era meravellosa pel que fa a la música. Cada cop quedo més sorprès de que actualment encara quedin músics que no vagin a demostrar que saben tocar el seu instrument i estiguin al servei de la música.

Em va meravellar, sobretot els diferents planos sonors que era capaç, la claredat de la dicció, l’agilitat de la mà esquerra,  però em quedo amb la exquisida musicalitat. En sentirem a parlar!

Publicado en Uncategorized | Deja un comentario

Encuentro con IJO (Inegale Joven Orquesta)

IMG_1192 IMG_1198

He de expresar la increíble alegría que me produjo al recibir  la invitación para participar en éste proyecto extraordinario. Un reconocimiento al trabajo de formación que realizé, ahora hace 20 años y la confianza ciega en mi trabajo que han manifestado mis entonces alumnos en dar la oportunidad a sus propios alumnos de entrar en relación commigo. Una semana increíble, de un profundo trabajo  musical y unas condiciones de lo más favorables: buena organización, disciplina en los ensayos, respeto a la música, ganas de aprender etc.. y sobretodo de absoluta confianza a mis indicaciones. El programa escogido era de una gran dificultad (Britten,Rimsky-Korsakov , Glière, Sanchez Navarro y Juventino Rosas) desde el punto de vista musical y también técnico, pero no supuso ninguna dificultad ya que los alumnos (muy jovenes por cierto )venían ya preparados individualmente y también asistidos por sus respectivos profesores en unos seccionales eficaces e importantísimos. Más que dirigir los ensayos  a la realización del concierto final del encuentro, lo enfoqué cómo una série de “master classes” y así pude introducir  conceptos básicos todos ellos relacionados con la interpretación musical des del punto de vista fenomenològico. Acogieron dichas enseñanzas, ciertamente naturales, con mucho interés, plena emoción y entusiasmo. Al final, tuvo lugar  el concierto, celebrado en el magnífico Auditorio Alfredo Kraus. Fué un éxito absoluto. Apoyados por las explicaciones magistrales de María del Ser, los músicos de la orquesta tocaron muy bién y concentrados, disfrutando de la música con  ilusión y emoción. El público  valoró con entusiasmo la diferentes interpretaciones de la orquesta. Espero que este proyecto tenga continuïdad y que yo personalmente pueda, de nuevo, aportar mi grano de arena.

Publicado en Concerts, Uncategorized | Deja un comentario

Passanelles’20 a Cadaqués

IMG_0765

Publicado en comentaris | Deja un comentario

Stage de direcció a Duerne 2017

IMG_0730Aquesta setmana la he dedicada a la formació de futurs directors d’orquestra. Conjuntament amb els directors Philippe Fournier i Jean Pierre Prailleux, hem atès a una trentena d’alumnes en unes jornades intenses de treball. El resultat ha estat molt gratificant i el diumenge dia 23 tindrà lloc el concert de cloenda a l’església de la localitat de Duerne(Lyon).

Publicado en pedagogia | Deja un comentario

3 Septembre 2017- Las Palmas de Gran Canaria- 12h

Auditori Alfredo Kraus

orquestra INEGALE JOVEN ORQUESTA

Publicado en Agenda | Deja un comentario

13 agost 2017- Cadaqués- Sa Conca 22h

IMG_0765Festival de Música de Cadaqués

CONCERT PASSANELLES

cor d'homus 2

Publicado en Agenda | Deja un comentario

14 al 23 de juliol del 2017/Curs de direcció a Duerne (frança)

Foto 26-05-11 11 05 23http://www.formation-direction-orchestre.com/index.php/es/

Publicado en Agenda | Deja un comentario

Duel de cinquenes (Beethoven i Mahler)

  • El propassat 18 de maig vaig assistir al concert, organitzat per BCN clàssics, al Palau de la Música, amb el suggerent títol de duel de cinquenes. Amb les orquestres de Cadaqués i Simfonica de Galícia, el director italià Gianandrea Noseda s’enfrontà al repte proposat. L’èxit obtingut va ésser aclaparador i la veritat és que no tinc cap motiu per alegrar-me. La estètica proposada és completament oposada a la meva concepció musical. Això si, va ésser tot un espectacle de potencia, energia, la qual cosa no deixa indiferent a ningú, i fins i tot pot moure emocions profundes en un públic entregat a l’espectacle. Uns tempos espectaculars, els moviments ràpids portats a l’extrem i els lents també. Certament una interpretació molt efectista i demostració de capacitats tècniques. En cap moment es va poguer seguir un discurs coherent i captar els elements, frases, motius en relació uns amb els altres. Per a mi va representar un estrès increïble i el meu enuig musical va anar creixent, una situació insuportable. De totes maneres, quan veus que el públic, en general, és a dir la majoria van agrair amb múltiples aplaudiments i mostres de felicitat als intèrprets, em fa pensar que la música deu tenir diferents usos i que potser s’ha de respectar que alguns l’utilitzen per a demostrar “qui sap lo”. Espero que aquest no sigui el camí a seguir i que els nostres futurs músics en facin, de la música un us millor, sempre relacionat en la comunicació i el moviment de l’ànima.

Gianandrea Noseda

Publicado en Cadaqués, Crítica musical, Uncategorized | Deja un comentario